maandag 25 juli 2011

Liefs van Beer - Prachtige paprika's

Sinds Beer bij zijn nieuwe baan aan de slag is, komt hij elke dag thuis met hele verhalen. Om te beginnen krijg ik elke dag een gedetailleerde uiteenzetting van de problemen die hij allemaal moest oplossen en vaak vertelt hij dan vervolgens hoe hij dat heeft gedaan (of wat hij allemaal geprobeerd heeft, maar dat het nog niet is gelukt). Hij werkt in een klein team en dus hoor ik ook elke dag wel het een en ander over de mensen waarmee hij samenwerkt. Laatst heeft hij zijn collega's nogal verrast toen bleek dat hij niet wist hoe een paprika groeit. "Ik las iets in de krant over een paprikakwekerij," vertelde hij. "En toen vertelde ik dat het me zo verbaasde dat er eerst een bloem groeit, en daarna pas een vrucht. 'Dat jij dat niet weet, met jouw opleiding', zeiden ze toen. Is dat nou zo raar?"
Het is niet dat hij biologie ofzo heeft gestudeerd, dus met zijn opleiding heeft het niets te maken. Ikzelf wist het wel omdat ik als kind heb gezien hoe de peren in onze perenboom groeiden. Dus ik vroeg hem of zijn ouders misschien ook vruchtbomen hadden gehad. "Ja," zei Beer. "Dat wel, we hadden een appelboom in de voortuin. Maar... dat was gewoon iets groens waar je langs moest om bij interessantere dingen te komen. Bij de boeken in de bibliotheek bijvoorbeeld." Blijkbaar heeft hij destijds weinig boeken over natuur geleend in de bieb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten