vrijdag 30 maart 2012

Deze week zag ik... euritmie

Nog zo'n avontuur dat ik beleefde dankzij sociale media (zie ook mijn verhaal van gisteren): ineens zat ik zomaar op euritmieles!

Soms ben ik best gespannen van op het werk achter de computer zitten de hele dag. Geadviseerd wordt dan om iets van yoga ofzo te doen, maar dat vind ik eigenlijk (na er een tijdje serieus mee bezig te zijn geweest) best saai. Ik bedacht me dat ik graag wat euritmieoefeningen wilde leren en eens wilde kijken of dit ook op een soortgelijke manier zou kunnen werken. Euritmietherapie is echter heel duur en bovendien, een therapie suggereert dat je ziek bent en dat is niet zo, dus dit idee verdween al snel weer uit mijn hoofd.

Korte tijd later kwam ik via facebook terecht op een antroposofisch prikbord met oproepjes. Een leerlinge van de euritmieacademie zocht daar naar geïnteresseerden die gratis euritmieles bij haar wilden volgen, zodat zij op deze manier haar eerste stage als euritmiedocent zou kunnen doen. Het was redelijk in de buurt, dus ik reageerde meteen. Dat oproepje kwam precies op het goede moment! Inmiddels hebben we al twee lessen gehad en het is erg leerzaam en inspirerend.

De afgelopen week volgde ik ook nog eens een lezing over de geschiedenis van de euritmie in Nederland. Imke Jelle van Dam kwam op de vrijeschool bij ons in de buurt vertellen over het ontstaan van de euritmie en over de grote namen op dit werkgebied. Wat kan die man boeiend vertellen! Het blijkt dat hij zelf oorspronkelijk uit de technische hoek komt, op een gegeven moment spinnewielen is gaan maken en zo bij de euritmie terecht is gekomen. Dat lijkt me op zich al een boeiend verhaal, maar daarvoor was de avond te kort. Na afloop waren er euritmiedvd's te koop en hoewel ik het helemaal niet van plan was geweest, kocht ik er een. Hieronder een filmpje van een mooi euritmieoptreden. Dit is niet wat op de dvd staat, maar gewoon om een voorbeeld te geven van hoe het eruitziet.




Kijk mee met de andere DWZI'ers bij Merula

1 opmerking: