donderdag 14 juni 2012

Ons theaterseizoen

Een aantal van mijn vrienden zijn al vertrokken met de trein en de boot - morgen begint Oerol op Terschelling. Het is de eerste van een reeks locatietheaterfestivals waarmee het theaterminnend publiek toch bediend wordt wanneer de podia gesloten zijn voor de zomerstop. Ik ga niet naar Oerol, ben er nog nooit geweest. Het moet een fantastisch festival zijn, maar het lijkt me zo'n gedoe om alles te regelen en het overvalt me elk jaar een beetje dat het alweer zo ver is. Wél gaan we weer naar Over het IJ en ik wil ook graag naar De Parade. Verder zijn bijvoorbeeld de Mooi Weer Spelen, Deventer op Stelten, Theaterfestival Boulevard en Noorderzon de moeite waard. En op het ITS Festival zal vast weer het nodige jonge talent te bewonderen zijn.

Nu het theaterseizoen ten einde is, is het leuk om een klein beetje terug te blikken. Wat heb ik allemaal gezien? Een groot gemis is ongetwijfeld dat ik niet naar Herakles van Toneelgroep de Appel ben geweest. Tot nu toe zag ik al hun theatermarathons, maar deze sloeg ik even over. Van verschillende mensen hoor ik dat het prachtig was. Wie weet, in de reprise...

Beeld uit 'Lebensraum' van Jakop Ahlbom, foto: Stephan van Hesteren
Wat ik wél zag, was de nieuwe voorstelling van mijn theaterheld Jakop Ahlbom. Met 'Lebensraum', een ode aan Buster Keaton, maakte hij een minder duistere voorstelling dan ik van hem gewend ben, maar nog evengoed vol verrassingen en met de nodige humor. Net als bij zijn vorige voorstelling riep hij voor de muziek weer de hulp in van Alamo Race Track. Een erg geslaagde samenwerking als je het mij vraagt.

Andere hoogtepunten waren 'Branden' van het RoTheater, 'The Sunshine Show' van Esther Scheldwacht, 'Dood van een handelsreiziger' van alweer het RoTheater, 'Zweep' van Boukje Schweigmann en toch ook wel 'Alleen voor jullie' van Laura van Dolron. Best een divers rijtje en als ik Beer moet geloven, kan ik daar ook met gemak de voorstelling van de Nachtgasten (improvisatietheater met o.a. Koen Wouterse) die hij laatst in het LAKtheater zag aan toevoegen. Ach ja, het LAKtheater... nog een laatste afscheidsweek en dan sluit het voorgoed zijn deuren. Erg triest. Het was natuurlijk sowieso een roerig jaar in de theaterwereld, in de kunstsector in het algemeen: bezuinigingen, wél een btw-verhoging, geen btw-verhoging, geen nieuw theatermuseum en wat gebeurt er met het Theaterinstituut? We zullen moeten afwachten wat er komen gaat. Maar eerst de zomer vieren met al die fijne festivals, joehoe!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten