maandag 13 augustus 2012

Home sweet home #14

Onderstaande foto heb ik niet zelf gemaakt. Ik was te lui om vroeg mijn bed uit te komen en zelf even te gaan kijken op het grote plein waar vanochtend een groot deel van de nieuwe eerstejaarsstudenten in onze stad zich had verzameld. 

Nieuwe eerstejaars verzamelen, foto J.P. Kranenburg









Vandaag is hun introductieweek van start gegaan en beginnen zij met wennen aan een nieuwe stad en aan het studentenleven. Sommigen hebben al een kamer, anderen moeten nog hospiteren of kiezen ervoor nog even thuis te blijven wonen. Zij slapen deze week op de grote slaapzaal of hebben misschien wel een bedje in een verenigingshuis weten te bemachtigen. De introductieweek heeft vooral als doel om de nieuwe studenten wegwijs te maken in de stad en in het verenigingsleven. Waar vind je mensen die bij jou passen? Waar is het bier goedkoop? En waar kun je je hobby of sport beoefenen? Voor jonge mensen zijn dat toch de basisdingen om zich thuis te voelen in een stad. Oh ja, en ze gaan ook nog een ochtendje snuffelen op hun faculteit. 

Beer en ik voelen ons al jaren thuis in onze stad. Ook voor onze (studie)vrienden is dat helemaal geen issue meer. We zijn afgestudeerd en werken, op een enkeling na die bij de universiteit werkt, heeft niemand van ons er meer iets mee te maken. Wel jammer soms. Met zo'n gebeurtenis als de opening van de introductieweek denk je weer even terug aan hoe het allemaal begon en hoe onvanzelfsprekend het was dat je je hier ging thuisvoelen. 

2 opmerkingen:

  1. Het is te hopen dat al deze mensen zich net zo thuis gaan voelen in de stad als jij!

    Home sweet home X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een herinneringen komen er naar boven als ik dit zo zie/lees! Ze staan allemaal aan het begin van een nieuw tijdperk, wat is dat voor mij alweer lang geleden zeg!

    BeantwoordenVerwijderen