dinsdag 18 september 2012

Gevulde tomaten à l'improviste


Uit mijn kinderkookboek 'Heerlijke hapjes uit mijn eigen keuken''  herinnerde ik me een recept voor gevulde tomaten. Als kind heb ik hier veel receptjes uit gemaakt, maar tegenwoordig komt het boekje vrijwel niet van zijn plaats uit het rijtje kookboeken. Ik vind het echter nog altijd een mooi en fijn boekje, hoewel ik tegenwoordig niet meer bij elke stap in het recept een plaatje nodig heb. De gedachte aan gevulde tomaten leek me een mooie aanleiding om het boekje weer eens uit de kast te trekken. 

Helaas bleek het recept aanzienlijk minder vegetarisch te zijn dan ik dacht en moest er ook nog yoghurt in. Dat had ik toevallig niet in huis.

Nu moest ik dus zelf alsnog iets verzinnen, weliswaar met het receptje als inspiratiebron. Wat ik verzon, was uiteindelijk zo lekker, dat ik vond dat ik het gauw ergens moest opschrijven. En ja... daar heb je dan een blog voor! :-) 
Men neme:
- vier tomaten,
- handjevol kikkererwten uit blik,
- een kleine augurk of enkele sandwichaugurken (van die plakken),
- wat mosterd en mayonaise,
- klein beetje gedroogde kruiden (tijm, basilicum, oregano of iets dergelijks),

Was de tomaten en snijd er een 'hoedje' af. Hol de tomaten uit en doe het vruchtvlees in een kom. Voeg de kikkererwten, kleingesneden augurk, mosterd en mayonaise toe aan het tomatenvruchtvlees en zet kort de staafmixer erop. Vul de uitgeholde tomaten met dit mengsel en garneer dit met wat gedroogde kruiden voordat je het 'hoedje' erop zet (eventueel kun je ook nog wat kruiden door het mengsel doen). Erg smakelijk als tussendoortje of bij de warme maaltijd. Met cherrytomaatjes kun je er een lekker borrelhapje van maken. 

 

2 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker, al ga ik die variant met tonijn ook onthouden! Leuk hè, kinderkookboeken. Ik kook veel uit één van mijn favorieten, dat de gerechten simpel zijn maakt ze vaak juist zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen